Hoe kunnen we je helpen?
Hoe neem ik contact op met OVpay?
Heb je een vraag die niet tussen de veelgestelde vragen staat?
Bel dan met onze collega's van de klantenservice via telefoonnummer 0900-1433 (normale belkosten).
Kun je geen 0900-nummers bellen? Bel dan naar: +31 10 892 50 63.
Onze collega's zijn maandag t/m vrijdag te bereiken van 7.00 uur tot 21.30 uur. In het weekend en op feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.
Wat je zelf nog kunt doen:
Is er geld van je rekening afgeschreven waarbij de omschrijving begint met NLOV? En herken je het bedrag niet? Volg dan deze stappen.
- Heb je een vraag over je OV-chipkaart? Ga naar de website ov-chipkaart.nl.
Handig om te weten:
Ben je doof of slechthorend? Of is er iets anders waardoor je niet kunt bellen? Vul dan dit formulier in.
Ik wil met mijn e-ticket op mobiel inchecken, maar mijn wallet komt steeds tevoorschijn.
Waarschijnlijk vindt de kaartlezer jouw virtuele betaalpas eerder dan jouw e-ticket. Laad je ticket in de vervoerders- of ticket-app (in plaats van een PDF of schermafbeelding te gebruiken). Vanuit de app wordt NFC* namelijk vaak onderdrukt en kun je inchecken met je e-ticket.
Daarnaast is het op sommige mobiele telefoons met Android mogelijk om NFC tijdelijk uit te schakelen. Kijk hiervoor bij de instellingen van je telefoon.
Toch per ongeluk ingecheckt met je digitale betaalpas?
- Ga naar ovpay.nl/reisoverzicht
- Zoek je reis op met je NLOV-referentienummer en het afgeschreven bedrag. Dit vind je in het betaaloverzicht van je bank.
- Bekijk of er een uitcheck mist bij jouw reis en pas deze aan door hetzelfde station in te vullen als waar je per ongeluk bent ingecheckt.
* Met NFC kun je op korte afstand draadloos gegevens uitwisselen en dit staat standaard aan op je telefoon.
Wat kan ik doen als ik ben vergeten om in- of uit te checken?
Als je bent vergeten om in- of uit te checken kun je dit gelukkig zelf aanpassen. En je eventueel te veel betaalde geld terugvragen. Niet direct op dezelfde dag, maar wel na 5 dagen. Je vervoerder heeft namelijk tot 5 dagen de tijd om jouw reis te verwerken.
Je past je reis aan op: ovpay.nl/reisoverzicht. Volg de stappen en voor je het weet, heb jij je reis aangepast!
Andere vragen die je misschien hebt:
Of kies een categorie waar je een vraag over hebt
Hoe het werkt
Hoe neem ik contact op met OVpay?
Heb je een vraag die niet tussen de veelgestelde vragen staat?
Bel dan met onze collega's van de klantenservice via telefoonnummer 0900-1433 (normale belkosten).
Kun je geen 0900-nummers bellen? Bel dan naar: +31 10 892 50 63.
Onze collega's zijn maandag t/m vrijdag te bereiken van 7.00 uur tot 21.30 uur. In het weekend en op feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.
Wat je zelf nog kunt doen:
Is er geld van je rekening afgeschreven waarbij de omschrijving begint met NLOV? En herken je het bedrag niet? Volg dan deze stappen.
- Heb je een vraag over je OV-chipkaart? Ga naar de website ov-chipkaart.nl.
Handig om te weten:
Ben je doof of slechthorend? Of is er iets anders waardoor je niet kunt bellen? Vul dan dit formulier in.
Wat is OVpay?
OVpay is het nieuwe in- en uitchecken in het OV. OVpay is een samenwerking tussen vervoerders, de grotere Nederlandse banken en Translink.
Met OVpay kun je nu met je contactloze betaalpas, creditcard en mobiel reizen in bus, tram, metro en trein.
Lees meer
Kan ik mijn OV-chipkaart blijven gebruiken?
Je kunt jouw OV-chipkaart voorlopig nog gebruiken.
Zodra de opvolger van de OV-chipkaart, de OV-pas, volledig is ontwikkeld nemen we afscheid van de OV-chipkaart. Daarbij zorgen we voor handige hulpmiddelen voor de overgang van de OV-chipkaart naar de OV-pas.
Goed om te weten
Wil je volledig op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Houd onze website in de gaten. Of volg ons op Facebook of Instagram.
Waarom is OVpay nodig?
Met OVpay bieden we jou meer keuze en vrijheid. Door gebruik te maken van de nieuwste technologie blijft in- en uitchecken in het OV veilig en betrouwbaar. Nu. En in de toekomst.
Lees meer
Wie doen er mee met OVpay?
Bij OVpay zijn alle vervoerders in Nederland betrokken. Door dit samen te doen, kunnen we zorgen voor het grootste reis- en betaalgemak voor iedereen, overal. Daarnaast werken we samen met diverse banken en creditcardmaatschappijen en stemmen we af met consumentenorganisaties, lokale en regionale overheid. De belangrijkste betrokkene bij OVpay ben jij. Wil je ook meedoen aan enquêtes, testen en praktijkonderzoek? Meld je dan aan als OVpay Pionier!
Mag ik mijn mening geven over OVpay?
Graag! We testen van alles rondom OVpay, om te leren wat er wel en niet werkt. Je kunt met ons meedenken als OVpay Pionier. Je bepaalt zelf hoe vaak je daaraan meedoet, alle hulp is welkom. Lees hier meer over OVpay Pioniers.
Kan iemand via contactloos betalen geld van mijn betaalpas of creditcard afhalen?
Met contactloos betalen geld van iemand zijn betaalpas of creditcard afhalen, ook wel contactloos zakkenrollen genoemd, komt niet voor. Het is heel lastig om met een mobiele betaalautomaat stiekem een succesvolle betaling uit te voeren. Daarnaast is de dader makkelijk te traceren, omdat het geld op een zakelijke bankrekening terecht moet komen. Met zo’n hoge pakkans loont contactloos zakkenrollen niet.
Hoe werkt OVpay?
Hoe werkt OVpay?
Houd je betaalpas tegen het poortje of de kaartlezer om in en uit te checken. De betaling van je reiskosten gaat automatisch. De kosten van je reis zie je terug op je bankafschrift. Het referentienummer van de afschrijving begint met NLOV en bestaat uit 18 cijfers en letters.
Voordat je in- en uitcheckt
- Zorg dat je contactloos betalen aan hebt staan.
- Zorg voor voldoende saldo op je rekening of bestedingsruimte op je creditcard.
- Haal je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken. Zo weet je zeker dat je met de juiste pas in- en uitcheckt.
- Je kunt direct inchecken met je betaalpas. Je hoeft je niet vooraf aan te melden.
Goed om te weten
- Je bent niet verplicht om OVpay te gebruiken. Je kunt ook nog steeds in- en uitchecken met je OV-chipkaart, e-ticket of losse kaartje.
- OVpay werkt niet in combinatie met korting of een abonnement.
- Reis je met de trein? Dan kun je OVpay alleen gebruiken voor reizen in 2e klas.
- Je kunt niet reizen met je fiets als je in- en uitcheckt met je betaalpas.
- Kinderen kunnen in- en uitchecken met OVpay als zij een eigen betaalpas hebben. Kinderen tot 4 jaar reizen gratis.
Lees meer
Ik heb een klacht of opmerking over in- en uitchecken met de betaalpas
In onze algemene voorwaarden bij artikel 11 staat hoe je een klacht of opmerking kunt doorgeven.
Zo reis je met OVpay
Waar kan ik in- en uitchecken met mijn contactloze betaalpas of creditcard?
Je kunt nu in heel Nederland in- en uitchecken met OVpay. Met uitzondering van de bussen en trams in Rotterdam.
Kan ik in- en uitchecken met contactloos betalen op mijn mobiel?
Ja. Je kunt bij OVpay in- en uitchecken via je mobiel als je bank of creditcardmaatschappij aangesloten is bij OVpay. Voeg je betaalpas toe aan je mobiele wallet en je bent klaar voor vertrek!
Goed om te weten
- Gebruik dezelfde pas om in- en uit te checken. Check je dus in met je mobiele wallet? Dan check je hier ook mee uit.
Lees meer
Kan ik met OVpay met korting of een abonnement reizen?
Check je in of uit met je betaalpas? Dan kun je op dit moment nog niet met korting of een abonnement reizen. Je betaalt de volledige prijs voor reizen in de 2e klas.
Gebruik dus nog even je OV-chipkaart als je:
- Een abonnement hebt.
- Een studentenreisproduct hebt.
- Op een andere manier met korting reist.
- bijvoorbeeld met 65-plus korting.
Lees meer
Kan ik in- en uitchecken met gps?
Wanneer je een Arriva Flow abonnement hebt kun je reizen met gps. Benieuwd hoe het werkt? Arriva vertelt je graag meer.
Kan ik in- en uitchecken met Apple Pay (Express)?
Je kunt met Apple Pay in- en uitchecken als:
- je bank of creditcardmaatschappij is aangesloten bij OVpay.
- je betaalpas is toegevoegd aan je wallet van Apple Pay.
Apple Pay Express is nog niet beschikbaar bij OVpay. We zijn druk bezig met dit ontwikkelen.
Problemen met Apple Pay
- Heb je problemen met Apple Pay? Neem dan contact op met Apple of je bank of creditcardmaatschappij.
Lees meer
Wat gebeurt er met mijn studentenreisproduct?
Je studentenreisproduct blijft ook bestaan in de wereld van OVpay! Op dit moment kun je nog alleen in- en uitchecken in de tweede klas zonder reisproduct of korting. Wil je dus reizen met je studentenreisproduct? Gebruik dan nog een tijdje je OV-chipkaart. Om zeker te weten dat je alleen incheckt met het juiste product, is het slim om je OV-chipkaart uit je portemonnee of telefoonhoesje te halen voordat je ermee incheckt.
Kan ik in- en uitchecken met een betaalpas van iemand anders?
Nee, je mag niet met de betaalpas van iemand anders in- en uitchecken. Een betaalpas is persoonlijk. Bekijk de voorwaarden van je bank voor meer info.
In- en uitchecken met mijn betaalpas
Hoe check ik in en uit met mijn betaalpas of creditcard?
- Check of je al kunt in- en uitchecken met OVpay met jouw betaalpas.
- Haal je betaalpas uit je portemonnee. Zo weet je zeker dat je met één betaalpas incheckt.
- Houd je betaalpas tegen het poortje of paaltje om in te checken. Je hoort één piepje als het goed gaat.
- Je reist naar je bestemming.
- Je gebruikt dan dezelfde betaalpas om weer uit te checken.
- heb je dus ingecheckt met de betaalpas op je mobiel? Dan check je ook uit met de betaalpas op je mobiel.
- Zorg dat er genoeg geld op je rekening staat.
Goed om te weten:
- Stap je over naar een andere vervoerder? Check eerst uit en check daarna weer in bij de nieuwe vervoerder. Ook wanneer je met de trein reist en van vervoerder wisselt. Precies zoals je gewend bent met de OV-chipkaart dus.
- Heb je net een nieuwe betaalpas? Betaal dan eerst een keer met je pincode. Daarna kun je in- en uitchecken met OVpay.
Lees meer
Met welke betaalpassen kan ik in- en uitchecken met OVpay?
Je kunt in- en uitchecken met de volgende betaalpassen:
- Een betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank of SNS.
- Een creditcard van Mastercard en Visa (o.a. uitgegeven door ICS).
- Een debit- of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa.
- Een betaalpas op je mobiel, waaraan je rekening is gekoppeld.
Goed om te weten
- Zorg voor voldoende saldo op je rekening of bestedingsruimte op je creditcard.
- Zorg dat contactloos betalen aanstaat.
Lees meer
Ik wil met mijn e-ticket op mobiel inchecken, maar mijn wallet komt steeds tevoorschijn.
Waarschijnlijk vindt de kaartlezer jouw virtuele betaalpas eerder dan jouw e-ticket. Laad je ticket in de vervoerders- of ticket-app (in plaats van een PDF of schermafbeelding te gebruiken). Vanuit de app wordt NFC* namelijk vaak onderdrukt en kun je inchecken met je e-ticket.
Daarnaast is het op sommige mobiele telefoons met Android mogelijk om NFC tijdelijk uit te schakelen. Kijk hiervoor bij de instellingen van je telefoon.
Toch per ongeluk ingecheckt met je digitale betaalpas?
- Ga naar ovpay.nl/reisoverzicht
- Zoek je reis op met je NLOV-referentienummer en het afgeschreven bedrag. Dit vind je in het betaaloverzicht van je bank.
- Bekijk of er een uitcheck mist bij jouw reis en pas deze aan door hetzelfde station in te vullen als waar je per ongeluk bent ingecheckt.
* Met NFC kun je op korte afstand draadloos gegevens uitwisselen en dit staat standaard aan op je telefoon.
Waarom wordt mijn betaalpas geweigerd?
Is je betaalpas geweigerd, dan kan dit meerdere oorzaken hebben. Controleer of:
- Je met jouw betaalpas kunt in- en uitchecken met OVpay.
- Er voldoende saldo op je rekening staat.
- Je in jouw regio al kunt in- en uitchecken met OVpay.
Betaalpas geblokkeerd
Heb je bovenstaande punten met ‘ja’ beantwoord, maar wordt je pas nog steeds geweigerd? Dan kan het zijn dat je betaalpas tijdelijk is geblokkeerd voor reizen met het OV.
Vaak komt dit doordat je bewust óf per ongeluk een keer bent ingecheckt zonder dat wij de kosten voor deze reis konden afschrijven. Hierdoor staat er een bedrag open. Als er openstaande kosten zijn, kun je geen nieuwe reis maken. Je kunt 2 dingen doen:
- Wacht totdat wij opnieuw proberen af te schrijven. Zodra we de kosten kunnen afschrijven kun je jouw pas meteen weer gebruiken.
- Betaal zelf de openstaande kosten. Is het bedrag afgeschreven? Dan kun je na maximaal 15 minuten weer inchecken met je betaalpas.
Lukt het inchecken nog steeds niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Lees meer
Wat kan ik doen als ik ben vergeten om in- of uit te checken?
Als je bent vergeten om in- of uit te checken kun je dit gelukkig zelf aanpassen. En je eventueel te veel betaalde geld terugvragen. Niet direct op dezelfde dag, maar wel na 5 dagen. Je vervoerder heeft namelijk tot 5 dagen de tijd om jouw reis te verwerken.
Je past je reis aan op: ovpay.nl/reisoverzicht. Volg de stappen en voor je het weet, heb jij je reis aangepast!
Andere vragen die je misschien hebt:
Waarom kan ik mijn gemiste check-uit/in niet direct aanpassen?
De vervoerders hebben tot 5 dagen de tijd om jouw reis te verwerken. Dat is de reden dat je niet direct je reis aan kunt passen.
Ben je vergeten om in of uit te checken? Je past je reis aan op: ovpay.nl/reisoverzicht.
Wat doe ik als ik gecontroleerd wordt tijdens het reizen?
Je legt jouw betaalpas kort op het apparaat van de controleur. Deze ziet je laatste check-ins. Je bankgegevens zijn niet zichtbaar, net zoals het werkt bij pinnen in een supermarkt.
Lees meer
- Hoe check ik in en uit met mijn bankpas of creditcard?
- Wat kan ik doen als ik vergeten ben om in- of uit te checken?
- Hoeveel saldo moet er op mijn rekening staan om te reizen met OVpay?
- Waarom wordt mijn betaalpas geweigerd?
Hoe zit het met privacy bij het in- en uitchecken met mijn contactloze betaalpas of creditcard?
In- en uitchecken met je betaalpas of creditcard is net zo veilig qua privacy als pinnen in de supermarkt. Wij kunnen je bankgegevens niet inzien en de bank ziet je reisgegevens niet.
Ik ben in- en uitgecheckt met mijn betaalpas, maar kan geen betaling vinden op mijn bankafschrift.
De afschrijving van je reis vindt de volgende dag plaats. Heb je geen betaling gevonden? Dan kan dat de volgende oorzaken hebben:
- Onvoldoende saldo. Het kan zijn dat je onvoldoende saldo had op het moment dat geprobeerd werd het bedrag af te schrijven. We proberen het bedrag binnen een aantal dagen opnieuw af te schrijven. Kijk regelmatig of je in je afschriften een betaling met omschrijving ‘NLOV’ kunt vinden.
- Contactloos betalen staat uit. Als je contactloos betalen tussentijds of voor het in- en uitchecken hebt uitgezet, kunnen er problemen met de afschrijving ontstaan. Heb je na een aantal dagen geen afschrijving ontvangen? Dan kun je mogelijk met deze pas niet meer in- of uitchecken. Wil je direct reizen? Check dan in met een andere betaalpas die geschikt is voor contactloos betalen, een OV-chipkaart of koop een ticket.
Goed om te weten
Check je in en uit met je mobiel? Dan wordt het bedrag direct afgeschreven. Maak je meerdere ritten op één dag? Dan vinden er meerdere afschrijvingen plaats. De ritten worden in dit geval dus niet in één incasso per dag afgeschreven.
Heb je genoeg saldo en staat contactloos betalen aan? Dan is er mogelijk een andere reden waarom de betaling niet gelukt is. Neem contact op met onze klantenservice.
Is in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard goedkoper dan het kopen van een kaartje bij de buschauffeur?
Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Betaal ik een instaptarief als ik incheck met mijn betaalpas?
Net zoals bij de OV-chipkaart is er een instaptarief. Hier merk je niks van als je check-in en check-uit goed gaat. Heb je een gemiste check-uit? Dan betaal je het instaptarief.
Goed om te weten
- Kijk op de website van de vervoerder voor de hoogte van hun instaptarief.
Lees meer
Hoeveel saldo moet er op mijn rekening staan om te reizen met OVpay?
Het saldo op je rekening moet genoeg zijn om je reizen te betalen.
- Check je in met je betaalpas of creditcard? Dan schrijven we per dag alle reizen in één keer af.
- Check je in met je mobiel? Dan schrijven we het bedrag per reis direct af.
Goed om te weten:
- Ben je vergeten in of uit te checken? Dan rekent de vervoerder een instaptarief. Het saldo op je rekening moet dan genoeg zijn om het instaptarief en de andere reizen van de dag te betalen. Kijk op de website van de vervoerder voor de hoogte van hun instaptarief.
Lees meer
Moet ik per rit bij het in- en uitchecken dezelfde contactloze betaalpas of creditcard gebruiken?
Ja, anders herkent het paaltje dat als een nieuwe check-in en betaal je extra. Gebruik dus per rit dezelfde pas.
Er is een bedrag afgeschreven
Wat kan ik doen als er een onbekend bedrag van mijn rekening is afgeschreven?
Is er een bedrag van je rekening afgeschreven dat je niet herkent? Geen zorgen, dat zoeken we uit.
Het betaalkenmerk controleren
Log in bij je bank en open je afschriften. Kijk welk betaalkenmerk bij het afgeschreven bedrag staat. Dit kenmerk bestaat uit 18 cijfers en letters.
- Begint het betaalkenmerk met NLOV? Dan is het bedrag inderdaad door ons afgeschreven. Dit betekent dat je bent ingecheckt met je betaalpas.
- Begint het nummer niet met NLOV? Dan is het bedrag niet door ons afgeschreven en kunnen we je niet verder helpen.
Wij hebben een bedrag afgeschreven dat je niet herkent
Er zijn verschillende situaties waarin wij een bedrag afschrijven. Lees wat je in welke situatie kunt doen:
- Ik ben per ongeluk met mijn betaalpas in- of uitgecheckt.
- Er is €1,08 van mijn rekening afgeschreven, maar ik heb niet gereisd met mijn betaalpas.
- Ik ben vergeten in- of uit te checken.
Lees meer
Waarom is er € 0,00 van mijn creditcardrekening afgeschreven?
Voordat je met je creditcard kunt in- en uitchecken, controleren wij of je creditcard werkt. Dit doen wij door één keer € 0,00 af te schrijven. Dit kost je dus niets.
Waarom is er geld van mijn rekening afgeschreven?
Wij schrijven geld van je rekening af wanneer je bent in- of uitgecheckt met OVpay. Heb je niet gereisd met OVpay? Dan ben je per ongeluk in- of uitgecheckt met je betaalpas of creditcard.
Wil je zien voor welke reis het bedrag is afgeschreven? Zoek je reis dan op.
Goed om te weten
Zorg ervoor dat je alleen de betaalpas waarmee je wilt in- en uitchecken tegen de kaartlezer houdt en niet je hele portemonnee. Zo check je in met de pas die jij wilt.
Lees meer
- Wat kan ik doen als er een onbekend bedrag van mijn rekening is afgeschreven?
- Waarom is er € 1,08 van mijn rekening afgeschreven?
- Waarom is er € 0,00 van mijn creditcardrekening afgeschreven?
- Waarom is er nog niets van mijn rekening afgeschreven voor mijn reis?
- Hoe kan ik mijn reisinformatie inzien?
Waarom is er € 1,08 van mijn rekening afgeschreven?
Je betaalt een basistarief van € 1,08 als je incheckt bij een bus, tram of metro. Check je in de bus of tram bij dezelfde halte weer uit? Dan schrijven we toch het basistarief van je rekening af.
Heb je niet gereisd met je betaalpas en is er toch € 1,08 afgeschreven? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.
Lees meer
Wat kan ik doen als ik per ongeluk met mijn betaalpas ben in- of uitgecheckt?
Ben je per ongeluk met betaalpas ingecheckt in plaats van met je OV-chipkaart of e-ticket? Dan maak je extra kosten. Dit kun je terugkrijgen door zelf je reis aan te passen in jouw reisoverzicht.
Pas je reis aan
- Zoek je reis op in het reisoverzicht.
- Klik op In- of uitcheck aanpassen > Volgende.
- Je ziet nu dat er 1 instaphalte of uitstaphalte niet is ingevuld. Vul hier de naam van de halte in waar je per ongeluk bent in- of uitgecheckt.
- Nu staat bij beide haltes hetzelfde ingevuld.
- Klik op Bevestigen.
- Je krijgt nu je volledige reiskosten terug.
- Let op: check je per ongeluk in- of -uit bij een bus of tram, dan betaal je wél altijd een basistarief van € 1,08.
Ontvangen terugbetaling
Wij passen je reisoverzicht aan en maken het bedrag dat je terugkrijgt naar je over. Dit bedrag staat binnen 15 dagen op de rekening van de betaalpas waarmee je hebt gereisd. Je ontvangt hiervan geen bevestiging.
Maak je in de tussentijd een andere reis met je betaalpas? Dan verrekenen we de prijs van deze nieuwe reis met het bedrag dat je terugkrijgt.
Wat kan ik doen als ik vragen heb over de prijs van mijn reis?
- Zoek je reis op.
- Op www.9292.nl vind je de prijs van je reis. Controleer of dit bedrag hetzelfde is als het bedrag dat jij hebt betaald.
- Heb jij een ander bedrag betaald dan je op 9292 ziet staan? Neem contact op met de vervoerder. De vervoerder bepaalt de prijs van je reis.
Goed om te weten
Reizen met je betaalpas kost evenveel als reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Lees meer
Reisoverzicht en reiskosten
Hoe kan ik mijn reisinformatie inzien?
Heb je gereisd met je betaalpas? Dan zijn er 2 manieren om je reisgegevens in te zien.
- In jouw account op de OVpay app.
- In het reisoverzicht op onze website.
Je ziet bijvoorbeeld de reiskosten en de datum van je reis.
Reisinformatie in de OVpay app
- Open de OVpay app.
- Log in met je account.
- Controleer of je betaalpas aan je account is toegevoegd.
- Klik op Reizen. Hier zie je de reizen die je hebt gemaakt met je betaalpas.
Reisoverzicht via de website
Heb je je betaalpas gebruikt voor een reis met het OV? Je ziet na 1 dag je reizen in ons overzicht:
- Open het reisoverzicht op onze website.
- Open de betaling in het betaaloverzicht van jouw bank.
- Bij de betaling zie je een nummer dat begint met NLOV. Dit is het referentienummer.
- Vul in het reisoverzicht bij Referentienummer dit nummer in.
- Vul in het reisoverzicht bij Bedrag het afgeschreven bedrag in.
- Klik op Reis zoeken.
- Je ziet de gegevens van jouw reis.
Goed om te weten
- Je ziet in het reisoverzicht op de website alleen de reisinformatie van de betaling die je opzoekt.
- Check je in en uit met de betaalpas op je mobiel? Dan schrijven we het bedrag direct af. Iedere rit is een aparte afschrijving.
- Je referentienummer is persoonlijk. Ga vertrouwelijk met je gegevens om. Wij doen dit ook.
Lees meer
Er staat ‘naam onbekend’ op mijn reisoverzicht, wat betekent dit?
Als er 'naam onbekend' op je reisoverzicht staat, dan is het voor ons onduidelijk wat wij hier moeten invullen. Neem contact op met onze klantenservice als je hier meer informatie over wilt. Dit kan via 0900-1433.
Kun je geen 0900-nummer bellen? Bel dan met +31108925063.
Hoe maak ik een declaratieoverzicht?
Je maakt een declaratieoverzicht van je ritten in de OVpay app. Hierna ontvang je jouw overzicht per e-mail.
Declaratieoverzicht maken
- Open de OVpay app.
- Klik rechts bovenin op Declaratie.
- Kies in de kalender de juiste begin- en einddatum. Een declaratieperiode bestaat uit minimaal 1- en maximaal 31 dagen.
- Klik op Overzicht tonen. Het scherm Declaratie maken opent. Zijn er geen ritten in de door jou gekozen periode? Dan zie je een leeg scherm.
- Al jouw gemaakte ritten uit de gekozen periode zijn standaard geselecteerd. Controleer of dit de bedoeling is. Je kunt ritten ook uitvinken. Dan verdwijnen ze uit het overzicht.
- Klik op Aanpassen als je een andere begin- of einddatum wil kiezen.
- Is het overzicht compleet? Klik op ritten declareren. Het scherm Declaratie opslaan opent.
- Klik op Ontvang via e-mail. Het e-mailadres van jouw OVpay account is al ingevuld. Jouw declaratie is naar je onderweg.
- Klik op Volgende om af te ronden en terug te gaan het scherm Mijn reizen.
Goed om te weten
Het kan een aantal minuten duren voordat je de e-mail met je overzicht ontvangt. Het overzicht is als bijlage toegevoegd.
Betaal ik meer voor mijn reis als ik in- en uitcheck met mijn betaalpas?
Een reis met je betaalpas kost evenveel als een reis met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.
Lees meer
Hoe betaal ik mijn openstaande reiskosten?
Openstaande reiskosten ontstaan wanneer wij de kosten voor jouw reis niet kunnen afschrijven. Er zijn 2 oplossingen:
- Wij doen automatisch een nieuwe poging om het bedrag af te schrijven.
- Je betaalt zelf het openstaande bedrag en kunt na 20 minuten weer reizen.
Nieuwe afschrijving
Na een mislukte afschrijving, proberen we het automatisch opnieuw. Dit doen we minstens 4x verspreid over een aantal dagen. Zorg dat er genoeg saldo op je rekening staat. Zodra de afschrijving is gelukt, kun je weer reizen met je betaalpas.
Openstaande bedrag betalen
Wil je zo snel mogelijk weer kunnen reizen? Wacht dan niet totdat wij opnieuw afschrijven, maar betaal zelf bij een halte of perron:
- Zorg voor genoeg saldo op je rekening.
- Kijk op 9292.nl voor de prijs van je reis.
- Houd je betaalpas tegen een kaartlezer. Dit kan ieder paaltje of poortje zijn. Je checkt op deze manier niet in of uit.
- Je ziet een rood kruis op het scherm. Het openstaande bedrag wordt nu opnieuw afgeschreven.
- Je kunt na 20 minuten weer reizen met je betaalpas.
Lukt het inchecken nog steeds niet? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Lees meer
OVpay app
Hoe download ik de OVpay app?
Je downloadt de OVpay app in de App Store of in de Google Play Store. Daarna kun je de app meteen gebruiken.
App Store
- Open de App Store op je telefoon of tablet.
- Klik rechts onderin je scherm op Zoek.
- Vul in het zoekvenster ‘OVpay’ in.
- Klik op Zoek > Download.
- Volg de instructies op het apparaat.
- Klik op Open.
- De app is nu geïnstalleerd. Je kunt een account aanmaken.
Google Play Store
- Open de Google Play Store op je telefoon of tablet.
- Vul bovenaan het scherm in het zoekvenster ‘OVpay’
- Klik Installeren > Openen.
- De app is nu geïnstalleerd. Je kunt een account aanmaken.
Wat kun je doen in de OVpay app?
- Direct tijdens je reis zien of je bent in -en uitgecheckt.
- Ben je vergeten om in of uit te checken? Dit pas je aan in de app.
- Je rit en je reiskosten vind je in een overzicht. En wel tot 18 maanden terug.
- We vinden jouw mening erg belangrijk. Laat ons via de app weten wat je er van vindt.
En het mooie is, dit is pas de eerste stap. We zijn druk bezig met de ontwikkeling van de app, dus er komen steeds meer functionaliteiten bij.
Wanneer kan ik de OVpay app gebruiken?
Zodra je één keer hebt in- en uitgecheckt met je contactloze betaalpas of creditcard kun je je pas koppelen in de OVpay app. Dit kan ook wanneer je in- of uitcheckt met je mobiel waaraan je rekening is gekoppeld. Op onze website staat een overzicht op welke plekken je al met je contactloze betaalpas of creditcard kunt in- en uitchecken.
Kan ik mijn openstaande bedrag via de OVpay app betalen?
Momenteel kun je het openstaande bedrag niet via de app betalen. Je kunt niet opnieuw in- en uitchecken tot het openstaande bedrag betaald is.
Er zijn twee opties om je betaalpas weer te kunnen gebruiken voor in- en uitchecken:
1. Afhankelijk van je bank vinden er nog tot drie pogingen plaats om het bedrag van je rekening af te schrijven.
2. Wil je direct reizen? Zorg voor voldoende saldo op je rekening. Houd nogmaals je pas tegen een kaartlezer. De afschrijving wordt dan opnieuw geactiveerd en bij voldoende saldo afgeschreven. Als dit is gelukt, kun je na maximaal 15 minuten weer inchecken met je betaalpas.
Hoe log ik in op de OVpay app?
Heb je een account voor de OVpay app? Dan log je opnieuw in:
- Open de OVpay app.
- Klik op log in bij Ik heb al een account.
- Vul je e-mailadres en wachtwoord in.
- Je ontvangt een e-mail met een verificatiecode. Vul deze in om verder te gaan.
- Nu ben je ingelogd.
Goed om te weten
- Heb je nog geen account? Maak dan eerst een account aan.
- Ontvang je geen verificatiecode in je inbox? Kijk dan bij je ongewenste mails.
Hoe voeg ik mijn betaalpas toe aan de OVpay app?
Je kunt alleen je betaalpas toevoegen aan de OVpay app als je al eens bent ingecheckt met jouw betaalpas.
Toevoegen betaalpas aan de OVpay app
- Open de OVpay app en log in op jouw account.
- Ga bij de balk onderin naar Mijn OVpay en klik op Pas.
- Klik bij Inzicht in je reizen op Pas toevoegen.
- Klik op Ja, ik heb gereisd.
- Zoek in je bankomgeving naar de betaling die begint met NLOV.
- De betaling kan niet ouder zijn dan 31 dagen om je pas toe te voegen.
- Klik op Ik heb de betaling gevonden.
- Vul het referentienummer in dat begint met NLOV.
- Vul het bedrag in.
- Klik op Pas toevoegen.
- Je pas is toegevoegd.
Goed om te weten
De OVpay app ziet jouw plastic betaalpas en de betaalpas op je mobiel als 2 unieke betaalpassen. Je kunt maar 1 van deze 2 passen tegelijk aan je account koppelen. Je kunt alleen de reizen inzien van de pas die op dat moment aan je account is gekoppeld.
Wil je de reizen inzien van een pas die niet is gekoppeld:
- Verwijder de pas die aan je account is gekoppeld.
- Voeg de pas toe waarvan je reisinformatie wilt inzien.
Lees meer
Hoe maak ik een account aan in de OVpay app?
Je hebt een account nodig om je reisinformatie met je betaalpas in de app in te zien.
Account aanmaken in de OVpay app
- Download de OVpay app.
- Klik op Account aanmaken.
- Ga akkoord met de gebruikersvoorwaarden en de privacyverklaring om verder te gaan.
- Klik op Volgende.
- Het scherm Account aanmaken verschijnt.
- Vul je e-mailadres in.
- Klik op Volgende.
- Je ontvangt een verificatiecode in je e-mail.
- Open je e-mail.
- Ga terug naar de OVpay app en vul de verificatiecode in.
- Klik op Verificatiecode bevestigen.
- Je krijgt de melding dat je e-mailadres is geverifieerd.
- Klik op Volgende.
- Kies een wachtwoord voor je OVpay account.
- Herhaal het wachtwoord.
- Klik op Volgende.
- Jouw account is aangemaakt.
- Wil je jouw reisinformatie inzien. Voeg je betaalpas toe.
Lees meer
Heb ik de OVpay app nodig om te reizen met mijn betaalpas?
Je kunt meteen in- en uitchecken met je betaalpas. Je hebt de OVpay app hier niet voor nodig.
Goed om te weten
Heb je al eens in- of uitgecheckt met je betaalpas? Download dan de OVpay app om je reizen en reiskosten in te zien.
Lees meer
Hoe geef ik feedback op de OVpay app?
Feedback geef je makkelijk via de OVpay app.
Feedback geven
- Open de OVpay app.
- Klik op de balk onderin op Service.
- Klik op Feedback geven.
- Kies een onderwerp dat het beste past bij jouw feedback.
- Je e-mailaccount op jouw telefoon opent nu.
- In een nieuwe e-mail deel je jouw feedback.
- Verzend de e-mail aan ons. Het e-mailadres is standaard ingevuld.
Bedankt!
Lees meer
- Wat kan ik doen als de OVpay app niet werkt?