Onderwerp: |
Privacyverklaring OVpay app |
Datum: |
31 maart 2025 |
Versie/status: |
1.8 |
Bij Translink willen we dat jij als reiziger vrij kan bewegen en zelf kan kiezen voor de manier waarop je reist. We kunnen je helpen dit voor elkaar te krijgen, maar soms moeten we hiervoor iets over je weten. We vinden dat privacy onder meer draait om vrijheid en de mogelijkheid zelf te beslissen hoe je persoonsgegevens worden gebruikt en door wie.
In deze privacyverklaring staat hoe wij omgaan met jouw persoonsgegevens bij gebruik van de OVpay app. Je leest hier wie de Verwerkingsverantwoordelijken zijn voor de verwerking van jouw persoonsgegevens, welke gegevens van jou we verwerken en de invloed die je daar zelf op hebt.
Vanaf 1 april 2025 beproeven Keolis en Translink het reizen met de OV-pas met een groep reizigers. Vanaf midden april beproeven RET en Translink dit ook met een groep reizigers. De andere Openbaarvervoerbedrijven volgen gefaseerd. De OV-pas kan in heel Nederland worden gebruikt in de tweede helft van 2025.
1. Begrippenlijst
We gebruiken een aantal begrippen waarvan we de betekenis graag uitleggen.
Betaalinformatie: de bedragen (in euro’s) die van je rekening zijn afgeschreven nadat je met de Betaalpas of OV-pas hebt in- en uitgecheckt in het openbaar vervoer in Nederland
Betaalpas: de (fysiek of digitaal op een smart device) door een bank uitgegeven contactloze betaalpas of door een (inter-)nationale creditcardmaatschappij uitgegeven creditcard. Hiermee maak je gebruik van en betaal je voor het openbaar vervoer door in en uit te checken bij de daarvoor bestemde kaartlezer op het station, bij de halte of in het voertuig. Op www.ovpay.nl staat de meest actuele informatie, ook voor wat betreft de aangesloten betaaldiensten.
Betalingskenmerk: Dit is een 14-cijferig code (combinatie van letters en cijfers), die uniek is per betaling (bij reizen met de Betaalpas). Deze code hoort bij het bedrag dat wordt afgeschreven van jouw bankrekening.
Openbaarvervoerbedrijven: Dit zijn Arriva, EBS, GVB, HTM, Keolis, NS, Qbuzz, RET en Transdev die alle (een) openbaarvervoer concessie(s) hebben (op basis van de Wet personenvervoer 2000). Aqualiner biedt daarnaast openbaar vervoer aan in de regio Rotterdam-Drechtsteden via de Waterbus.
OV-pas: een door Translink uitgegeven contactloze pas waarmee je gebruik kunt maken en kunt betalen voor het openbaar vervoer door in en uit te checken bij de daarvoor bestemde kaartlezer op het station, bij de halte of in het voertuig.
Reisinformatie: informatie over de rit(ten) die je hebt gemaakt in het openbaar vervoer met daarin station/halte en datum/tijd.
Verwerker: een bedrijf dat de persoonsgegevens afhandelt voor een ander bedrijf (de Verwerkingsverantwoordelijke). Het gaat hierbij om een taak die de verantwoordelijke zelf kan doen, maar besluit om bij een ander neer te leggen.
Translink: Trans Link Systems B.V., gevestigd aan Stationsplein 151-157, 3818 LE te Amersfoort.
Verwerkingsverantwoordelijke: een bedrijf (of meerdere bedrijven samen) dat het 'doel' en de 'middelen' bepaalt (bepalen) van een verwerking van persoonsgegevens.
2. Wat zijn persoonsgegevens?
Zodra gegevens direct of indirect naar een persoon te herleiden zijn, worden deze gegevens persoonsgegevens genoemd. Voorbeelden zijn je naam, (e-mail)adres, geboortedatum en bankrekeningnummer. Ook merken wij onder andere je gebruikersnaam en je ritinformatie als persoonsgegeven aan.
3. Hoe gaan wij om met persoonsgegevens?
Persoonsgegevens hebben betrekking op jou. Daarom gaan we er zorgvuldig mee om. We verwerken ook niet meer persoonsgegevens dan echt noodzakelijk. Wij verwerken en beveiligen deze volgens de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en andere wet- en regelgeving. Wij laten ook regelmatig controles uitvoeren om de privacy van reizigers te beschermen.
Translink schakelt andere bedrijven in (als Verwerker) voor het uitvoeren van diensten zoals betaaldienstverleners en IT-dienstverleners. Translink heeft met deze bedrijven contracten afgesloten, omdat zij bij het uitvoeren van zulke diensten toegang hebben tot jouw gegevens. In de contracten staan duidelijke afspraken zoals geheimhouding. Hierdoor zijn wij er zeker van dat jouw gegevens alleen gebruikt worden voor de doelen zoals hieronder in punt 4 staan genoemd.
Wij hebben daarnaast technische en organisatorische maatregelen genomen om persoonsgegevens te beschermen.
Wij verkopen jouw persoonsgegevens niet aan andere partijen voor marketing-, verkoop- en andere bedrijfsmatige activiteiten. We zullen je persoonsgegevens ook niet weggegeven voor deze doelen.
4. Waarom verwerken wij (persoons)gegevens? Wie is/ zijn de Verwerkingsverantwoordelijke(n)?
Translink en de Openbaarvervoerbedrijven verwerken (persoons)gegevens om uitvoering te kunnen geven aan de overeenkomst die jij met ons aangaat. Dit doe je op het moment dat jij akkoord gaat met de OVpay app gebruiksvoorwaarden.
Translink en jij sluiten een overeenkomst, zodat je via de OVpay app een Mijn OVpay account kunt aanmaken en zelfservice kunt afnemen. Je maakt het account aan in de App met jouw mailadres en een wachtwoord.
Voor zelfservices moet je ook één of meer Betaalpassen en/ of OV-passen koppelen aan je Mijn OVpay account. Dit doe je:
1. Met een Betalingskenmerk en bijbehorend bedrag binnen 31 dagen nadat je hebt gereisd en een betaling hebt gedaan (Betaalpas);
2. Door de PAN en vervaldatum van jouw Betaalpas in te voeren en daarna hier mee te reizen;
3. Door IBAN en pasvolgnummer van jouw Betaalpas in te voeren en daarna binnen 60 dagen hier mee te gaan reizen;
4. Met je OV-pasnummer en verificatiecode.
Via je Mijn OVpay account kun je o.a. je Reis- en Betaalinformatie raadplegen tot 18 maanden nadat je hebt in- en uitgecheckt met je Betaalpas of OV-pas in het openbaar vervoer. Wij nemen bij de afname van zelfservice via de OVpay app op basis van jouw persoonsgegevens geen automatische besluiten met rechtsgevolg.
Wil je niet dat Translink en de Openbaarvervoerbedrijven jouw persoonsgegevens verwerken voor je Mijn OVpay account, dan adviseren wij je om de OVpay app niet te downloaden en niet te gebruiken. Voor het raadplegen van je Reis- en Betaalinformatie kun je in dat geval gebruikmaken van de (beperktere) zelfservice via de website zelfregelen.ovpay.nl.
Na installatie van de OVpay app op je mobiele telefoon bestaat de zelfservice uit:
· Aanmaken/ beëindigen van je persoonlijke Mijn OVpay account;
· In- en uitloggen op je persoonlijke Mijn OVpay account;
· Toevoegen/ verwijderen van één of meerdere Betaalpassen en/ of OV-passen aan je persoonlijke Mijn OVpay account;
o Bij het verwijderen van een Betaalpas of OV-pas blijft jouw persoonlijke account wel bestaan;
· Feedback geven op de werking van de OVpay app.
Je kan daarnaast in je account gebruikmaken van de volgende zelfservices:
a. De Gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijken zijn Translink en de Openbaarvervoerbedrijven - op basis van ‘uitvoering overeenkomst’ - voor:
· Het inzien van reizen die je hebt gemaakt nadat je hebt in- en uitgecheckt met je Betaalpas of OV-pas in het openbaar vervoer;
· Indienen van een ritcorrectie(verzoek) als je een check-in/ -uit hebt gemist;
· Het inzien van betalingen die je hebt gedaan nadat je hebt in- en uitgecheckt met je Betaalpas of OV-pas in het openbaar vervoer;
· Het registreren en managen van gegevens voor persoonsgebonden kortingsprofielen zoals leeftijdskorting.
b. De Verwerkingsverantwoordelijke is Translink - op basis van ‘uitvoering overeenkomst’ - voor:
· Het toevoegen en verwijderen van één of meerdere Betaalpassen en/ of OV-passen aan je Mijn OVpay account;
· Het inzien en/ of het voldoen van je openstaande bedrag wanneer je hebt in- en uitgecheckt met je Betaalpas of OV-pas in het openbaar vervoer, nadat het bedrag waarvoor je hebt gereisd niet van je rekening kon worden afgeschreven;
· Het produceren en versturen van een fysieke OV-pas naar het opgegeven adres nadat je deze hebt besteld;
· Het uitgeven van de OV-pas en het afhandelen en administreren van saldomutaties bij de OV-pas;
· Het blokkeren en vervangen van een OV-pas bij bijvoorbeeld diefstal, verlies of als deze defect is.
Als reiziger kun je notificaties instellen voor bij bijvoorbeeld het in- en uitchecken en bij het hebben van een openstaande bedrag (wettelijke grondslag: toestemming).
Translink monitort daarnaast de activiteiten binnen de OVpay app om fraude te voorkomen en te detecteren. Wij hebben een gerechtvaardigd belang om fraude te voorkomen, op te sporen en aan te pakken. Dit is zowel in het belang van Translink en de Openbaarvervoerbedrijven als andere reizigers. Dit omdat fraude financiële schade toebrengt aan anderen, aan de Openbaarvervoerbedrijven en aan Translink en ook de kosten verhoogt voor het gehele reizen.
5. Verwerken van persoonsgegevens in samengevoegde vorm voor verbeteringen van de OVpay app
Translink verzamelt gegevens om (het gebruik van) de OVpay app te kunnen monitoren, onderzoeken en verbeteren. Dit gebeurt altijd in samengevoegde vorm. Dit betekent dat we de gegevens en inzichten niet meer kunnen herleiden naar een enkele persoon ('verenigbaar gebruik voor statistische doeleinden’).
6. Welke persoonsgegevens verwerken we?
De tabel bevat de persoonsgegevens die wij verwerken bij het gebruik van zelfservices in je Mijn OVpay account.
Zelfservice |
Persoonsgegevens |
Installeren van de OVpay app op je mobiele apparaat |
Geen |
Aanmaken van en inloggen op je persoonlijke Mijn OVpay account, inclusief sturen van serviceberichten qua gebruik |
E-mailadres, wachtwoord |
Toevoegen van één of meerdere Betaalpassen of OV-passen aan je Mijn OVpay account
|
Betaalpas: Betalingskenmerk en transactiebedrag horend bij een betaling van een door jou gemaakte reis; of PAN en vervaldatum; of IBAN en pasvolgnummer. OV-pas: pasnummer en verificatiecode |
Inzien wanneer je hebt in- en uitgecheckt, je ritten en ritdetails |
Reisdatum, check-in/ -uit tijdstip en halte/stop, reiskosten (=bedrag), Betaalpas/ OV-pas, soort voertuig, vervoerder. |
Indienen van een ritcorrectie(verzoek) bij een gemiste check-in of check-uit
|
Halte/stop/station, riteigenschappen (zoals: rittype, datum en tijdstip van de rit, locatie en tijdstip check-in/ -uit die in relatie tot de rit die bij ons bekend is). |
Inzien van betalingen en betaaldetails van gemaakte reizen en eventuele blokkade van je Betaalpas/ OV-pas |
Transactiebedrag en -datum, gemaakte ritten, kosten per rit, check-in en check-uit tijdstip en halte/ stop, Betaalpas/ OV-pas, vervoerder, Betalingskenmerk, soort voertuig. |
Registreren en managen van gegevens voor het kortings-profiel leeftijdskorting |
Naam, geboortedatum en pasfoto |
Beëindigen van je persoonlijk Mijn OVpay account |
E-mailadres |
Feedback geven op de werking OVpay app |
OVpay app versie, toestel (Apple, Samsung, etc.), besturingssysteem incl. versienummer |
Bekijken of en waarom contactloze Betaalpas/ OV-pas voor in- en uitchecken in het openbaar vervoer is geblokkeerd |
Omvang van openstaand bedrag, transactiedatum, gemaakte ritten, kosten per rit, check-in/ -uit tijdstip en halte/stop |
Voldoen van een openstaande bedrag als het bedrag waarvoor je hebt gereisd niet kon worden afgeschreven van je rekening |
Omvang van openstaand bedrag, transactiedatum, Betaalpas/ OV-pas, Betalingskenmerk |
Instellen van notificaties bij het in- en/ of uitchecken en/ of openstaande bedrag |
check-in/ -uit tijdstip en halte/ stop, openstaand bedrag |
Produceren en versturen OV-pas |
Opgegeven naam en bezorgadres, OV-pasnummer en verificatiecode |
Uitgeven OV-pas en afhandelen en administreren saldomutaties bij OV-pas |
PAN, PAR, OV-pasnummer en verificatiecode, bedrag |
Blokkeren en vervangen OV-pas bij bijv. diefstal, verlies of defect zijn |
PAN, OV- pasnummer en verificatiecode |
Reis- en Betaalinformatie
Ga je in- en uitchecken met de Betaalpas of OV-pas in het openbaar vervoer binnen Nederland, dan is het betrokken Openbaarvervoerbedrijf bij wie je reist samen met Translink de Verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van je Reis- en Betaalinformatie. Translink en de Openbaarvervoerbedrijven stellen deze gegevens aan jou beschikbaar via je Mijn OVpay account in de OVpay app.
Opnemen telefoongesprekken klantenservice
Als je Translink belt of als onze OVpay klantenservice jou belt, dan nemen we telefoongesprekken op voor kwaliteitsdoeleinden. De gesprekken worden voor een periode van 3 maanden bewaard.
7. Hoe lang bewaren we door jou verstrekte persoonsgegevens?
Je Reis- en Betaalinformatie worden 18 maanden bewaard in het centrale administratiesysteem van Translink. Je Reis- en Betaalinformatie worden niet in je Mijn OVpay account en/ of de OVpay app bewaard maar worden alleen opgehaald uit ons centrale administratiesysteem om te tonen in je Mijn OVpay account.
Persoonlijke Mijn OVpay accounts in de OVpay app die niet meer in gebruik zijn worden maximaal 18 maanden aangehouden door Translink. Als je nog geen Betaalpas of OV-pas hebt toegevoegd aan je Mijn OVpay account, dan kunnen we deze periode inkorten. Na deze periode wordt het account gewist en zijn de persoonsgegevens niet meer aanwezig. Onze klantenservice kan daarna ook geen vragen meer beantwoorden over je persoonlijke Mijn OVpay account.
8. Met wie delen wij je gegevens?
Zowel de Vervoerders als Translink maken gebruik van diensten van Verwerkers. Ieder maakt altijd schriftelijke afspraken maken met een externe partij (zoals IT-leveranciers en voor het versturen van service email) die in opdracht van ons Persoonsgegevens Verwerken. Dit gebeurt door middel van het sluiten van een ‘verwerkersovereenkomst’. Hierin zijn onder meer afspraken vastleggen over de beveiliging en het gebruik van je Persoonsgegevens.
Translink maakt gebruik van EMS voor de afhandeling van de betaling met jouw Bank. Hierbij verstrekt Translink de technische gegevens en het Betalingskenmerk. EMS Verwerkt deze gegevens als Verwerkingsverantwoordelijke.
Translink maakt gebruik van iProov voor het maken van de pasfoto in de OVpay app. Deze pasfoto is nodig voor het aanvragen van het kortingsprofiel ten behoeve van leeftijdskorting in bus, tram en metro. iProov Verwerkt deze gegevens als Verwerker.
Translink maakt gebruik van Thales voor het uitgeven en produceren van de fysieke OV-pas. Thales Verwerkt deze gegevens als Verwerker.
Translink deelt met PostNL jouw naam en bezorgadres zodat zij de door jou bestelde OV-pas kunnen bezorgen. PostNL Verwerkt deze gegevens als Verwerkingsverantwoordelijke.
Translink is in sommige gevallen op grond van wet- en regelgeving verplicht om je gegevens aan derden te verstrekken zoals bij een strafvordering van justitie. Wij doen dit alleen gegevens bij een formele eis, die voldoet aan de regels van de wet.
Translink levert ook informatie aan politie en justitie als het gaat om vermiste personen, omdat Translink vindt dat hier een maatschappelijk belang geldt.
9. Welke rechten heb je op grond van de privacywetgeving?
Onder de AVG heb je de volgende rechten als het om je persoonsgegevens gaat:
· recht op inzage
· recht op verbeteren van je gegevens (rectificatie)
· recht van beperking
· recht op vergetelheid
· recht van bezwaar
· recht op overdraagbaarheid van gegevens (dataportabiliteit)
Recht op inzage
Met het recht op inzage kun je opvragen welke persoonsgegevens van jou zijn opgeslagen en waarvoor de gegevens worden gebruikt. Wil je gebruik maken van dit AVG-recht, mail je verzoek dan naar privacy@ovpay.nl. Voor inzage in je Reis- en Betaalinformatie verwijzen wij je in de eerste plaats naar de OVpay app.
Verbeteren van je gegevens
Je hebt het recht om je persoonsgegevens te laten verbeteren als deze niet juist zijn. Jij hebt in de OVpay app zelf de mogelijkheid om je gegevens aan te passen. Mocht je je inlognaam willen veranderen voor de OVpay app (e-mailadres), dan kun je een nieuw persoonlijke Mijn OVpay account openen op een nieuw e-mailadres.
Recht van beperking
Je hebt het recht in bepaalde gevallen om een beperking van de verwerking van je persoonsgegevens te verzoeken. Het gebruik van die gegevens zullen wij dan tijdelijk stoppen.
Recht op vergetelheid en bezwaar
Je hebt recht op verwijdering van je persoonsgegevens. In de OVpay app kun je je account en persoonsgegevens zelf verwijderen door je persoonlijke Mijn OVpay account te beëindigen.
Recht op overdraagbaarheid van gegevens
Je hebt het recht om de persoonsgegevens die Translink van je verwerkt in een gestructureerde, gangbare en machine leesbare vorm te ontvangen. Zo kun je die gegevens gemakkelijk doorgeven aan een andere organisatie die eenzelfde soort dienst aanbiedt.
10. Contact
Mocht je na het lezen van deze privacyverklaring nog vragen hebben of een klacht rondom privacy hebben, neem dan contact met ons op via privacy@ovpay.nl.We helpen je graag verder!
Als je meer informatie wilt over hoe wij met je persoonsgegevens omgaan, dan kun je contact opnemen met de Functionaris voor de Gegevensbescherming (FG) van Translink via FG@translink.nl of per post via Trans Link Systems B.V. t.a.v. de Functionaris voor de Gegevensbescherming, Postbus 1808, 3800 BV Amersfoort.
Verder heb je het recht om je klacht over privacy direct neer te leggen bij de Autoriteit Persoonsgegevens: Postbus 93374, 2509 AJ Den Haag.
---/---